Tota la informació de la xerrada “Visió i aprenentatge”
“NO ÉS EL MATEIX MIRAR QUE VEURE, NI LLEGIR QUE COMPRENDRE”
Ponents:
Josep Beltran (DOO), Òptic Optometrista
Romina Stok, Psicòloga Infanto Juvenil
A continuació us presentem un resum esquemàtic de la xerrada, però recomanem accedir a la presentació per entendre molt millor l’ampli contingut exposat a la mateixa.
Sovint els pares ens pregunten si el sistema visual està relacionat amb l’èxit escolar perquè ens comenten: “és que el meu fill no llegeix com els altres, no comprèn bé el que llegeix, realitza inversions, salta línies….”
A més, el DOO Josep Beltran va dur a terme diverses proves de forma molt didàctica, que van ajudar a entendre molt millor tot el que s’exposava.
També vam llegir aquest fragment per entendre tots els aspectes que juguen en la velocitat lectora:
“ Sgeun un etsduio de una uivenrsdiad ignlsea, no ipmotra el odren en el que las ltears etsan ersciats, la uicna csoa ipormtnate es que la pmrirea y la utlima ltera etesn ecsitras en la psioción cocrrtea. El rsteo peude etasr ttaolmntee mal y aun pordas lerelo sin pobrleams. Etso es pquore no lemeos cada ltera por si msima snio la paalbra cmoo un tdoo”.
DISLÈXIA:
També ens va explicar què la dislèxia no és un problema visual sinó lingüístic. I ens va el protocol bàsic en la valoració optomètrica en la visió infantil.
- És un trastorn d’aprenentatge que afecta principalment a les habilitats Implicades en la lectura fluent de les paraules i en la seva escriptura, és a dir, al procés lector i escriptor.
- No hi ha cap disfunció visual ni alteracions neurològiques.
- És igual de freqüent en nens i nenes.
- Afecta al 10%-12% de la població escolar en tot el món.
- Les habilitats alterades per la Dislèxia són: consciència fonològica, memòria verbal i velocitat de processament.
- Les dificultats associades són: alternacions en alguns aspectes del llenguatge, coordinació motriu, càlcul mental, concentració i planificació, seqüències.
RECOMANACIONS DAVANT DE SOSPITES EN DIFICULTATS D’APRENENTATGE: