Què ens van explicar a l’Assemblea?

Poc després de les 19.30 hores, del passat dijous 3 de desembre, donava inici una Assemblea General Ordinària ben especial. Per primera vegada es feia de manera telemàtica, a través de la plataforma Meet, i representava tot un repte.

El president de l’AFA, l’Oriol Fernández, donava la benvinguda a totes les persones que es van connectar, i que van arribar a ser un màxim de 50, i va començar la primera votació de la jornada per aprovar, per majoria, l’acta de l’Assemblea del curs passat. Tot seguit el tresorer, el Chus Auñon, repassava l’exercici econòmic, també del curs passat, on va destacar l’increment del pressupost destinat a ajuts i orfenesa, que passava dels 13.000 euros inicials a 15.000 euros. I és que la irrupció de la crisi sanitària, i la consegüent crisi econòmica i social, afecta de ple famílies de l’escola. També es va recordar la despesa extraordinària d’ajuda a l’escola que es va aprovar l’any passat: un carro d’ordinadors chromebook per a primària, uns robots a secundària (que estan pendents de compra perquè l’activitat de robòtica ha estat ajornada a causa de la pandèmia) i una impressora 3D per a batxillerat.

Aclarits aquests punts, el tresorer va explicar el pressupost previst per aquest curs, que destaca per ser un pressupost continuista, però amb dues diferències destacades:

Aquest any no es destina cap partida addicional per ajudar l’escola, malgrat que es va preveure poder-ho fer un parell d’anys. Per què? Durant el confinament es van deixar d’ingressar les quotes de l’AFA i el saldo final ha estat deficitari. La incertesa no ens permet preveure una nova partida d’aquestes característiques.

Hi ha una partida que la Junta de l’AFA proposa incrementar que és la de la comissió d’ajuts i orfenesa. El curs passat ja es va gastar més del pressupostat i, enguany, davant la situació complicada per la pandèmia i malgrat el dèficit en el tancament de l’exercici anterior, s’ha considerat augmentar a 16.000 euros. Es compensarà amb els romanents de cursos anteriors.

Altres punts destacats de l’exercici previst per aquest curs és el de preveure una partida per la festa de final de curs per si la situació canvia. Si finalment la situació sanitària no ho permet, els diners previstos servirien per incrementar el pressupost d’ajuts o per reduir el saldo deficitari. També es va recordar que de moment es manté la quota de l’AFA de 2,15 € que fa més de 18 anys que no es toca. Caldrà valorar-ho de cara el curs vinent.

Un cop resoltes les consultes i els dubtes es va procedir a aprovar en votació, també per una àmplia majoria, el pressupost previst per a aquest curs.

Les votacions també representaven un repte, ja que habitualment, en les assemblees presencials es fan a ma alçada. Les votacions telemàtiques es van fer aprofitant els recursos de les noves tecnologies: la plataforma Meet disposa de l’opció «aixecar la mà». I si no, sempre hi havia el xat per deixar constància de la votació.

Seguidament es va donar el relleu a les comissions. Abans el president de l’AFA va recordar que l’AFA som tothom i necessitem mans i famílies que vulguin col·laborar i donar suport a les mares i pares que participen i fan possible que les activitats i l’AFA tirin endavant. De fet aquesta va ser una petició unànime durant la presentació de les comissions.

En el decurs de l’Assemblea també es va voler agrair l’esforç i la dedicació de la comissió d’Ajuts i Orfenesa davant d’una situació imprevista, sobrevinguda i difícil que afecta, d’una manera o d’una altra, totes les famílies de l’escola.

La comissió, que preveu que aquest curs també serà molt complicat, s’acostuma a reunir una vegada a la setmana per estudiar els casos. Aquest mes de desembre ja s’han donat el doble d’ajuts de l’any passat i el triple de fa dos cursos.

Van explicar que s’atenen totes les peticions que entren, s’estudien i se’n deneguen molt poques. Tan sols aquelles que no reuneixen les condicions establertes per poder concedir l’ajut. Destaquen que, de moment, no se n’ha denegat cap per manca de pressupost.

Esperem que les ajudes puguin arribar a totes les famílies que ho necessitin.

Les comissions van fer un repàs del curs passat i de com va alterar, al calendari, el tancament de l’escola i el confinament.

En aquest enllaç podeu consultar la memòria de l’AFA del curs 2019-2020 i repassar tota la feina i activitats que es van fer.

Què han previst les comissions per a aquest curs?

Des de la comissió de Cultura volen reprendre el Club de lectura de l’AFA amb un parell o tres de trobades virtuals.

Està previst fer xerrades sobre com fomentar la lectura: abans que acabi l’any una xerrada sobre infants d’entre 6 i 12 anys, i el 2021 sobre com fomentar la lectura en els adolescents. S’organitzarà també una xerrada sobre famílies amb diversitat sexual. A més, es tornarà a fer una nova edició de la xerrada sobre àpats saludables.

 

Totes aquestes activitats, tallers i xerrades es comuniquen a través del butlletí A’pams, per mail i es difonen a través de les xarxes socials, el Twitter i l’Instagram que gestionen i coordinen des de la comissió de Comunicació.

La comissió d’Extraescolars, que vetlla per les activitats del Centre Montserrat Xavier (CMX) i organitza activitats extraordinàries com l’excursió de pares i mares, o les festes de final de curs, explicaven que una de les conseqüències de la pandèmia ha estat que han disminuït el nombre d’infants inscrits a les activitats extraescolars. Fins i tot s’ha hagut de tancar alguna activitat per manca de quòrum. Enguany el CMX ha pujat les quotes 1 euro amb el compromís que si el curs vinent retornem a la «normalitat» es tornaria a baixar.

Destacaven que aquest curs tots els casals (Nadal, primavera i d’estiu) es faran a les instal·lacions de l’escola a secundària.

Aquest curs l’hem començat amb una nova empresa que gestiona el menjador de l’escola: l’empresa FRoca. La comissió de Menjador de l’AFA, i seguint amb la mateixa dinàmica dels cursos anteriors, fa d’intermediària entre les famílies, de qui recull dubtes, propostes, queixes o opinions, l’escola i l’empresa. I amb la incorporació d’una nova empresa, amb dinàmiques i maneres de fer i de treballar diferents, l’activitat de la comissió s’ha multiplicat. Estan fent arribar a l’empresa, a través de l’escola, tots els inputs que els arriben de les famílies. Fins i tot es va fer el passat mes de novembre una xerrada i col·loqui en línia amb representants de l’empresa.

També s’està treballant per poder repetir la fórmula per anar a fer algun tast al menjador, però les mesures sanitàries imposades per la COVID-19 ho fan complicat.

Finalment, i per tancar el torn de les comissions, Anglès confirmava que aquest curs, de moment, no es pot fer l’activitat dels migdies per no alterar els grups bombolla de l’escola.

La relació amb l’escola durant el tancament

Des de la Junta directiva de l’AFA es mostraven molt satisfets per la relació i la comunicació que es va establir amb l’escola durant el tancament de les aules i el confinament. Es van fer reunions telemàtiques quinzenals on es va poder compartir informació i debatre sobre temes tan importants com el funcionament de l’escola amb el confinament, el pla d’obertura i l’evolució de les obres. En aquestes reunions tothom va poder parlar i es van escoltar totes les propostes. Les reunions es van allargar més enllà del curs i es van mantenir al juliol i al setembre.

Autoritzacions d’ús de dades personals

Des dels delegats i delegades es va fer arribar a les famílies les autoritzacions per l’ús de dades personals per signar. La resposta ha estat molt baixa i des de secretaria de l’AFA s’estan fent recordatoris a tots els cursos. A l’assemblea es va recordar que és molt important disposar d’aquestes autoritzacions per poder mantenir el contacte i la comunicació amb les famílies.

També avisaven que moltes vegades alguns mails anaven al correu brossa per què moltes famílies tenen la sensació que no els arriben les comunicacions.

Torn de dubtes, preguntes i propostes

En el torn de dubtes, preguntes i propostes es va parlar dels llibres de lectura compartida de 1r d’ESO per alumnes que vénen de fora l’escola, que no tenen aquesta opció. La responsable administrativa de l’AFA aclaria que sempre sobren llibres compartits i es posen a disposició de les noves famílies.

D’altra banda, una altra intervenció demanava reflexionar sobre la idoneïtat dels horaris de 1r i 2n d’ESO. El canvi des de primària és important, hi ha alumnes que vénen de fora, i han de matinar molt. Cosa que pot acabar afectant el seu rendiment. Proposen canviar les dues tardes lliures per les primeres hores del matí. D’altres escoles no canvien els horaris fins a 3r d’ESO i fan el mateix de primària, sense les tardes lliures.

La darrera proposta demanava fer com altres escoles, tant públiques com concertades, i sol·licitar a l’ajuntament un espai addicional a les portes de sortida de l’escola per disposar d’una zona més ampla.

Des de l’AFA es va informar que en una de les reunions que es va mantenir amb el districte van informar que s’havia contractat una enginyeria per fer un estudi de les millores que es pot fer a cada escola. A la nostra escola aquest estudi encara no s’ha fet i està previst que es faci entre el gener i el mes de juny. Un cop finalitzat el projecte s’ensenya a l’escola i a l’AFA que poden fer aportacions sobre l’estudi. Si el projecte no ho contemplés, seria el moment per fer la proposta.

Sobre aquest tema, també es va proposar de fer el carrer de l’escola tan sols per a vianants, eliminant l’estacionament de vehicles, i posant una tanca de seguretat.

Poc després de les 21 hores finalitzava l’Assemblea. L’Oriol Fernández tornava a demanar l’ajuda i la col·laboració de les famílies per seguir tirant endavant l’AFA.

La feina compartida sempre és millor. I hi ha feina per a tothom! No necessitem dedicació absoluta, tan sols la teva col·laboració. T’apuntes a l’AFA i ens ajudes a fer-nos més grans?

Moltes gràcies a totes les famílies que us vau connectar a l’assemblea. Que ens vau escoltar, ens vau traslladar els vostres dubtes i ens vau fer partícips de les vostres propostes. L’AFA som totes!