Coneixes el Club de Lectura JP i els tallers d’escriptura?

Coneixeu el nou Club de lectura JP? Segur que n’heu vist cartells per l’escola i potser, fins i tot, en teniu un punt de llibre? I dels tallers d’escriptura per a nens i adults, n’heu sentit a parlar? Aquest curs, l’AFA ha arribat amb propostes noves i creatives! Llegiu, llegiu:

CLUB DE LECTURA JP

“Qui no llegeix, als 70 anys haurà viscut una sola vida: la pròpia. Qui llegeixi haurà viscut 5.000 anys: hi era quan Caín matà a Abel, quan Renzo es casà amb Lucia, quan Leopardi admirava l’infinit. Perquè la lectura és la immortalitat cap enrere.” Umberto Eco

Si t’agrada llegir, si et cal desconnectar una mica del ritme frenètic del dia a dia i compartir lectures al voltant d’una taula, guarda’t quatre vespres el curs vinent i vine-hi!

El Club de lectura JP és iniciativa de l’AFA de l’escola i el defineixen quatre adjectius:

  • Diferent: perquè no és el clàssic club de lectura mensual per llegir i comentar tothom el mateix llibre. Sabem que tenim poc temps per llegir, per això ens trobem cada dos mesos. I com que tenim poc temps, volem escollir el que llegim. Per això proposem un tema per sessió i cadascú llegeix el que vol sobre el tema proposat. Quan ens trobem, compartim les lectures i recomanacions.
  • Obert: perquè és obert a tothom de la comunitat de l’escola que hi vulgui participar (pares, escolars, personal administratiu, professorat, etc.)
  • Lliure: perquè pots venir a una sessió, i no necessàriament a la següent. I perquè pots llegir el que vulguis.
  • Participatiu: perquè no hi vens d’oient, hi vens a compartir, a xerrar, a donar a conèixer les teves propostes i a interactuar amb les propostes dels altres.

Amb aquestes premisses, doncs, aquest curs 2018-19 des de l’AFA  hem organitzat quatre sessions i quatre temes molt interessants. En cada sessió hem comptat amb l’inestimable suport de la bibliotecària de l’escola, Cristina Batlle, que ens ha preparat recomanacions seleccionades en cada cas.

A continuació us expliquem els temes i compartim amb vosaltres les llistes de llibres que han anat sortint. Fa venir ganes de llegir-s’ho tot!

  1. Educació (12 de desembre 2018):

Com que el nexe d’unió entre les persones a qui va adreçat el club de lectura és l’escola, vam proposar l’educació com a tema inicial per tractar.

Ens vam estrenar, amb un pica pica, a la biblioteca de secundària. Hi vam assistir 14 persones, de tots els cicles, principalment de Primària, però també d’Infantil, ESO (també un estudiant!) i Batxillerat.

Els llibres comentats pels assistents van ser:

  • Wonder, de R.J. Palacio
  • El vigilant en el camp de sègol, J.D. Salinger
  • Els avantatges de ser un marginat, Stephen Chbosky
  • M´agrada la família que m’ha tocat, Carme Thió de Pol
  • Mejor educados, Gregorio Luri
  • Ser pares, avui: a la recerca del sentit comú, Purificación Biniés Lanceta
  • Estima’m quan menys ho mereixi… perquè és quan més ho necessito: Una guia per a pares i mares d’adolescents, Jaume Funes
  • El talento de los adolescentes, José Antonio Marina
  • Com hem de parlar perquè els fills escoltin I escoltar perquè els fills parlin, Adele Faber i Elaine Mazlish
  • Educar sense cridar. Acompanyant els fills d’entre quatre i dotze anys en el camí cap a l’autonomia, Alba Castellví Miquel
  • Educar millor: onze converses per acompanyar famílies i mestres, Carles Capdevila
  • Neurociència per educadors, David Bueno i Torrens
  • Anabasis, Jenofonte
  1. Sexualitat (20 de febrer de 2019)

Aprofitant que aquella setmana hi havia una xerrada sobre sexualitat i família organitzada per l’AFA de l’escola (Tetas, colillas y otras cosas finas, de M. José Díaz de Mera Moreno) vam proposar aquest tema per a la segona sessió.

A la biblioteca de secundària, aquest cop hi vam assistir 7 persones, dels cicles d’Infantil, Primària i ESO.

Els llibres comentats pels assistents van ser:

  • Tetas, colillas y otras cosas finas, M. José Díaz de Mera Moreno
  • Així és la vida, Carlota, Gemma Lienas
  • Explica-m’ho, Katharina von der Gathen
  • El diari vermell del Flanagan, Andreu Martín i Jaume Ribera
  • Tirant lo Blanc, Joanot Martorell
  • El conte de la serventa, Margaret Atwood
  • El poema de la rosa als llavis, Joan Salvat Papasseit

  1. Adaptacions cinematogràfiques (24 d’abril de 2019)

Aprofitant que tenim un dels organitzadors del Club de lectura expert en cinema, vam voler parlar d’adaptacions cinematogràfiques de novel·les.

Així que aquest cop ens vam reunir al bar del cinema cooperatiu i alternatiu que tenim a Hostafanchs, el cinema Zumzeig. Hi vam assistir 12 persones, un cop més de tots els cicles (una estudiant de 5è de primària també, a parlar de Harry Potter!)

Els llibres (i pel·lícules) comentades pels assistents van ser:

  • Criadas y señoras, Kathryn Stockett
  • La sociedad literaria y el pastel de piel de patata, Mary Ann Shaffer & Annie Barrows
  • Tomates Verdes Fritos, Fannie Flagg
  • Incerta Glòria, Joan Sales
  • Harry Potter, J.K. Rowling
  • 1984, George Orwell
  • Moby Dick, Herman Melville
  • Mecanoscrit del segon origen, Manuel de Pedrolo

 

Altres:

  • La catedral del Mar, Ildefonso Falcones
  • El nom de la rosa, Umberto Eco
  • La plaça del diamant, Mercè Rodoreda
  • El código Da Vinci, Dan Brown

Recomanacions per a l’estiu (28 de maig de 2019)

Ja de cara a les vacances, vam deixar tema obert perquè cadascú portés algunes recomanacions per a l’estiu.

Vam tornar-nos a reunir a la biblioteca de secundària i vam ser 8 persones de tots els cicles Infantil, Primària, ESO, Professorat i PAS.

Els llibres comentats pels assistents van ser:

  • Mandela i el general, John Carling i Oriol Malet
  • La Guerra Civil contada a los jóvenes, Arturo Pérez-Reverte
  • El quinteto de Nagasaki, Aki Shimazaki
  • V y V, Violación y venganza, Pilar Bellver
  • A Virginia le gustaba Vita, Pilar Bellver
  • Dispara, yo ya estoy muerto, Julia Navarro
  • Trilogia: La caiguda dels gegants, L’hivern del món i El llindar de l’eternitat, Ken Follet
  • Mundo anillo, Larry Niven
  • La Historia de la guerra del Peloponeso, Tuclides
  • Farinha, Nacho Carretero
  • Memòria d’uns ulls pintats, Lluís Llach
  • El archipiélago del perro, Philippe Claudel
  • La tierra desnuda, Rafael Navarro de Castro

El curs que ve tenim intenció de continuar, així que si us ve de gust, us hi esperem amb les vostres aportacions!!!

TALLERS D’ESCRIPTURA PER A NENS I NENES (8-12 ANYS)

Als nens i nenes els duem a escoles de música, de pintura, però per què no a una escola d’escriptura? Escriure, més enllà d’unir lletres per formar paraules, és una forma d’expressió artística i dominar-la pot ajudar als infants a expressar-se i a passar-ho bé creant contes, poemes o històries diverses.

“Què passaria si…?”

Per això vam voler fer la prova, i vam organitzar un taller d’escriptura per a nens i nenes, dirigit per Elena Sauquet.

Inspirat en la Gramàtica de la fantasia, de Gianni Rodari, el taller portava com a títol, “Què passaria si…?”. I, com que es convidada a deixar anar la imaginació, a partir d’unes paraules escollides a l’atzar els infants van crear un personatge, van escollir un entorn, un objectiu per al personatge, i tot de problemes divertidíssim per aconseguir aquell objectiu: Un professor de l’escola es trobava amb un  elefant dins una aula de l’escola i havia d’aconseguir fer-lo fora abans que entressin els alumnes!

El taller es va fer al febrer de 2019 a la biblioteca de primària i hi van assistir 15 infants entre 2n i 5è de primària. El resultat va ser fantàstic i van quedar ganes de repetir! Així ho volem fer el curs vinent!

TALLERS D’ESCRIPTURA PER A ADULTS (FINS A 99 ANYS)

Els tallers d’escriptura per a adults són més comuns que els d’infants, però també teníem ganes de saber si a l’escola hi ha pares o personal de l’escola a qui agrada (aprendre a) escriure i compartir-ho.

També conduït per Elena Sauquet, la proposta del taller era treballar els conceptes “Dir vs. mostrar”. És a dir, prendre consciència en un dels matisos que fa que un text sigui literari o no, de la diferència entre ser explícit (dir) o ser subtil (mostrar). I així ho vam practicar, i ho vam compartir.

El taller es va fer al març de 2019 a la biblioteca de secundària i hi van assistir 12 persones. Va ser tant interessant que les ganes de repetir es van fer realitat i el mes de maig programàvem un segon taller, aquest cop centrat en “La trama”. Vam aprendre a crear l’estructura d’una història, i que no hi ha història sense un personatge que parteixi d’una situació d’equilibri, inesperadament tingui un conflicte i molts problemes per arribar a resoldre’l, a fi de tornar a una situació d’equilibri final. Però entremig el personatge haurà evolucionat i res no serà igual que en la situació inicial.

Ets dels qui sent que té coses a dir, però no saps com ni què? No saps com treure-ho, com donar-li forma, perquè et falta tècnica, seguretat o potser només algú amb qui compartir els teus textos per poder-los enriquir? Esperem veure’ns el curs vinent!

 

Berta Gaya

Comissió de cultura de l’AFA