L’Escola Joan Pelegrí participa al projecte Enlaira’t

VISIBILITZAR LA CONTAMINACIÓ ENTRE ELS JOVES
10 instituts de Barcelona i uns 300 estudiants participen en el projecte Enlaira’t per trobar solucions als efectes de la contaminació de l’aire en la salut. En el cas de Sants-Montjuïc, l’institut escollit ha estat l’Escola Joan Pelegrí.

‘La contaminació no té fronteres, afecta a tothom’, ‘La contaminació és invisible, les víctimes no’ són alguns de les crides del projecte Enlaira’t. Deixa enrere els fums, creat i implementat per la Plataforma de la Qualitat de l’Aire (PQA) i Eduxarxa. Enlaira’t esdevé una gran oportunitat per millorar el coneixement i conscienciar sobre el repte d’aconseguir un aire més net i saludable a la ciutat. La primera edició d’aquest projecte, que es pretén replicar en altres centres i poblacions, es desenvolupa en 10 instituts de Barcelona i compta amb la participació d’uns 300 estudiants de secundària (ESO, Batxillerat i graus formatius). Entre els centres educatius es troba l’escola Joan Pelegrí (Sants-Montjuïc).

Altres instituts participants són l’Institut Pablo Ruiz Picasso (Nou Barris), el Narcís Monturiol (Ciutat Vella), el Poeta Maragall (Eixample Esquerra), el Joan Brossa (Horta-Guinardó), l’Escola Pia Balmes (Sant Gervasi), el Jaume Balmes (Eixample Dreta), el Joan Pelegrí (Sants-Montjuïc), i el Col·legi Claret (Gràcia). Pràcticament un institut per districte per portar a terme aquest assaig dirigit a una part de la població clau en la millora de la qualitat de l’aire: els i les joves.

El projecte també esdevé una oportunitat per difondre la campanya #menyscotxesméssalut de la PQA. Però el seu principal objectiu és millorar coneixement sobre contaminació atmosfèrica i efectes sobre la salut, sensibilitzar sobre la importància de la qualitat de l’aire i innovar sobre com resoldre aquest repte en base a la creativitat i el benefici social. Però, com fer-ho?

  • Primer cal tenir un millor coneixement sobre què és la contaminació atmosfèrica i com ens pot afectar. Al llarg del mes de febrer es faran unes sessions presencials en cadascun dels instituts per fer una presentació i uns tallers participatius sobre el tema.
  • A partir d’aquest moment, els estudiants comptaran amb dos mesos per desenvolupar una recerca en el seu entorn proper (el barri) que els permeti fer-se preguntes i trobar respostes. Com a suport en aquesta etapa comptaran amb materials didàctics específics que els ajudaran a plantejar la seva recerca i portar-la a terme.
  • Per, finalment, socialitzar tot el coneixement adquirit en un Congrés final de presentació de propostes. Perquè de què serveix el coneixement si no es posa en comú i s’avança col·laborativament?

Durant els dos mesos de recerca dels centres aquests comptaran amb els materials de suport que la PQA i Eduxarxa han preparat: L’aire que respires, L’aire al cos i L’aire del futur.

Com a plat fort del projecte, en el Congrés final que se celebrarà el dia 3 de maig al matí, es comptarà amb la presència i participació de quatre experts en contaminació atmosfèrica, salut, mobilitat sostenible i urbanisme. De moment ja es compta amb la confirmació de Xavier Querol, Jordi Sunyer i Sílvia Casorran (veïna de Poblenou, especialitzada en mobilitat sostenible i tècnica de l’Àrea Metropolitana de Barcelona). D’aquesta manera, els estudiants no només podran compartir la seva experiència sinó que podran rebre un feedback directe dels científics i especialistes que, ara mateix, en saben més sobre el tema.

Les xarxes socials tindran un paper clau en el seguiment de la feina dels estudiants, amb el hashtag #enlairat2018 en els canals de la PQA de facebook, twitter i instagram. En aquest darrer cas s’ha creat un canal específic per seguir el projecte de prop.